Whitsundays & the southern reef islands - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Ernst & Marinda - WaarBenJij.nu Whitsundays & the southern reef islands - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Ernst & Marinda - WaarBenJij.nu

Whitsundays & the southern reef islands

Door: Ernst en Marinda

Blijf op de hoogte en volg Ernst & Marinda

15 November 2013 | Australië, Airlie Beach

Hallo allemaal,

Het is even geleden, maar we hebben het druk gehad met fantastische dingen en hadden onderweg steeds geen internet. We zitten nu bij McDonalds, terwijl het buiten giet van de regen. Misschien de eerste voortekenen van het komende regenseizoen, maar wat ons betreft mag dat nog een week of 3,5 op zich laten wachten ;) Vorige week hebben we een aantal dagen op de camping in Alva Beach, Ayr gewacht totdat het eindelijk donderdag was. De dag dat we gingen duiken bij de SS Yongala. De SS Yongala is een schip van 109 meter dat in 1911 is gezonken tijdens een cycloon. Alle 122 passagiers zijn verdronken en de lichamen zijn nooit geborgen, omdat ze pas 50 jaar later precies wisten waar het wrak lag. Je mag vanzelfsprekend dus ook niet naar binnen. Het schijnt 1 van de mooiste duikspots ter wereld te zijn, dus wij (heel) diep in onze buidel tasten en hopen op twee mooie duiken. Donderdag was de wind echter 20 knopen (bij 25 cancelen ze de trip). We gingen met een rib, maar ondanks allebei 2 zeekziektepillen werden we allebei goed beroerd. We waren in totaal met 12 mensen, maar er waren maar 3 mensen die zeeziek waren, waaronder wij. De emmer ging van Ernst naar Marinda en van Marinda naar Ernst. Het duiken zelf was echt fantastisch. We waren niet alleen heel blij dat we het water in mochten, maar wat we zagen was ook echt heel gaaf. Een zeeslang, een haai van 3,5 meter die lag te slapen in het wrak, verschillende scholen vissen door elkaar en een enorme mantarog met een kleintje er bovenop. Het was heel bijzonder. Vrijdag zijn we naar Airlie Beach gereden, waar je zeiltochten kunt boeken langs de Whitsundays. Na ons dagje overgeven wilden we eigenlijk een dagtocht doen, maar er waren zulke gave tochten voor leuke prijzen dat we snel overgehaald waren. We hebben een tocht geboekt op een zeilboot van 3 dagen en 2 nachten, van zondag tot en met dinsdag. De wind was dit keer veel minder en we hebben geen last meer gehad van zeeziekte. We hebben 3 dagen geluierd, gezwommen en gesnorkeld langs mooie baaien. Maandagmiddag hadden we het geluk om een enorme schildpad te zien en hem voor 10 minuten te kunnen volgen. Hij zwom echt een meter onder ons (zie foto), dat was echt ongelofelijk! Woensdag hebben we bijna 800 kilometer gereden naar Bundaberg, waar we nu zijn. Woensdagavond zijn we naar de Turtle Rookery geweest, een soort opvanghuis vlakbij het strand. Zeeschildpadden gaan vanaf november 's nachts het strand op om een kuil te graven en eieren te leggen. Bij de Turtle Rookery kun je dit live meemaken als je geluk hebt. We hebben de hele avond documentaires gekeken en naar presentaties geluisterd terwijl op het strand druk gepatrouilleerd werd. Om half 12 zijn we met een gids in het pikdonker over het strand gelopen, om te kijken of er misschien toch nog 1 uit het water kwam. Maar helaas, ze bleven lekker in het water. Maar aangezien we toch tijd genoeg hebben, hebben we gisteravond nog een poging gewaagd :) We waren bezig met de beachwalk toe er een schildpad uit het water kwam kruipen. Ze klom over het hele strand. Wij moesten stil blijven staan in het pikkedonker, om te wachten tot ze een kuil ging graven. Op de een of andere manier besloot ze dat het toch geen perfect plekje was en ging terug richtig het water. Toen mochten we dichterbij komen. Ze was reusachtig. Het was heel jammer dat we haar geen eieren zagen leggen, maar het was heel bijzonder om er eentje te zien. Eigenlijk hebben we niks te klagen met alle mooie dingen die we meemaken. Morgen gaan we richting Fraser Island, het grootste zandeiland ter wereld.

We hopen snel weer iets te laten weten! Liefs x

• 15 November 2013 - 07:40

Petra:

ha lieve Ernst en Marinda,
    jullie maken veel mooie dingen mee, leuk hoor.
    fijn om iets te lezen en de foto's te bekijken.
    liefs m en m

• 15 November 2013 - 08:10

Mieke:

hallo E & M
    Fantastisch wat jullie allemaal zien en beleven en dank dat jullie ons (mij) mee laten genieten.
    lieve groet t M

• 15 November 2013 - 08:28

Yolanda:

Wat super gaaf wat jullie allemaal zien en meemaken! Mooie foto's ook.
    Geniet er van.
    x Yo

• 15 November 2013 - 09:41

Yvon:

hoi luitjes wat een mooie duikervaringen hebben jullie al, ben echt JALOERS :) En van die ongelofelijke mooie witte stranden, jullie weten het wel uit te zoeken zeg! Het is weer fijn om wat van jullie te lezen en ik zou zeggen een mooie tijd en tot lezens . Groetjes en XXX Johan Yvon Sasha en Nina

• 15 November 2013 - 17:26

Sharona:

Wow elke keer als ik een melding krijg dat er een nieuw reisverslag online staat, kan ik niet wachten om hem te lezen! Echt super leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Geniet ervan! X Sharona

• 15 November 2013 - 19:05

Bianca:

Wow wat mooi allemaal! Komen jullie echt terug?! Xx

• 15 November 2013 - 19:24

Marian:

Wat geweldig allemaal! En dan die witte stranden, prachtig! En fijn dat het allemaal goed gaat. Hoef niet te vragen of jullie genieten! En jaloers.... Ja dat worden we steeds meer

• 15 November 2013 - 19:25

Marian:

Goeie reis verder en tot het volgende verslag xxx de kramertjes

• 15 November 2013 - 20:04

Edwin De Ruijter:

Nog gefeliciteerd met jullie 4,5 jaar samen zijn ;-) !

Gaaf hemdje Ernest, 3 x 3 BB / Woudrichem :-)

• 20 November 2013 - 18:56

Nel:

Hoi E en M

Wat is het weer heerlijk om je verslag te lezen.Wat hebben jullie toch prachtige foto s vooral die witte stranden.Ze doen je ook denken aan een onbewoond eiland.Wat een schitterende schildpad zeg.En ja wie wil er nou niet zo n reis maken als je dit ziet dus mensen als je ergens voor wilt sparen als je uit de crisis bent dan is dit het. Groetjes en tot het volgende reisverslag.

Groetjes Nel

• 23 November 2013 - 14:08

Roland En Paula:

Hoi Ernst en Marinda, hier eindelijk eens het beloofde berichtje van ons...super gaaf om te lezen en de foto`s te bekijken van jullie reis! Roland wordt wel erg jaloers als hij het ziet, die is terug uit Amerika en die zou zo daar naar toe gaan als hij de foto`s ziet. Top dat jullie zo genieten! Fijn weekend en heel plezier nog.

Liefs vanuit Werkendam
    Roland en Paula